Co se v kanclu naučíš, v životě jako když najdeš

8 pravidel pro preziti v kancelari

… aneb těžko na cvičišti, lehko na pracovišti. Podobných bonmotů by se dala vymyslet v rámci předstírání práce určitě spousta. Všechny ale znamenají to samé: pokud chcete mít v práci klid a zároveň se chcete pyšnit aurou svědomitého pracovníka, musíte na sobě tvrdě makat a osvojit si techniky kamuflující fakt, že ve skutečnosti nic neděláte.

Pravidlo 1.: Nechoďte po chodbách bez dokumentů v ruce

Lidé s dokumenty v ruce vypadají jako těžce pracující zaměstnanci, kteří spěchají na důležité jednání, kdežto lidé s prázdnýma rukama vypadají, že spěchají na kafe. Pozor ale na typ papíru. Třeba takové noviny nebo časopis vysílají o Vaší pracovní vytíženosti zcela jiný signál.

Pravidlo 2.: Používejte počítač, abyste vypadali vytíženě

Jakmile sedíte u počítače, vypadá to pro nezasvěceného jako určitý druh práce a je jedno, co skutečně děláte. Můžete babičce lajkovat fotky, inzerovat dupačky na Mimibazaru, nebo třeba sledovat epickou kompilaci failů, zkrátka cokoli, co by jen vzdáleně připomínalo práci.

Samozřejmě bude Vaše prokrastinace dřív nebo později zákonitě odhalena kolegy nebo šéfem. Pak musíte obrátit kartu: „To je ten novej program na účtování odpisů, hledám si tady k tomu nějaký informace. Nechceš si se mnou o tom něco zjistit?“ ….nechce.

Pravidlo 3.: Nepořádek na stole

Obecně platí poučka, že kdo má čas uklízet si stůl, nevěnuje se dostatečně tvrdě práci. Pro kolemjdoucího vypadá loňská práce stejně jako dnešní, počítá se její objem. Stavte jak do výšky, tak do šířky. Pokud víte, že někdo jde do Vaší kanceláře, pohřběte dokument, který potřebujete, někam doprostřed hromady a usilovně ho hledejte, když on/ona přichází.

Pravidlo 4.: Nedostupný telefon

Nezvedejte telefon. Lidi vám nevolají jen tak pro nic za nic – volají Vám, protože chtějí, abyste VY udělali něco pro NĚ (nebo ještě líp ZA NĚ). Ale tak se nedá žít. Pokud vám někdo nechá vzkaz, který vykazuje všechny znaky budoucí práce, odpovězte na něj, až když je dotyčný na obědě – vytvoříte dojem, že pro Vás polední přestávka neplatí a makáte jako šroub bez pauzy.

Pravidlo 5.: Vypadat netrpělivě a mrzutě

Stres je průvodním jevem vysoce vytíženého člověka. Žonglování s X povinnostmi naráz sebe většího pracanta musí nutně otrávit. Tenhle pocit znají všichni, ačkoli míru přetékajícího poháru má každý posazenou docela jinde. Vaše >1 povinnost musí vytvořit dojem, že pohár už dávno přetekl a všechny další povinnosti, které by Vám chtěl kdokoli ukládat, mají oproti tomu, co právě předstíráte, že děláte, nepopsatelně nízkou prioritu.

Pravidlo 6.: Nerespektujte pracovní dobu

Každá minuta nad rámec běžné pracovní doby se rovná bod plus u šéfa. Můžete si číst časopisy nebo knihy, které jste si vždycky chtěli přečíst, ale neměli jste čas. Ruku na srdce: doma byste stejně seděli u počítače a dělali to samé. Pokud se s Vámi šéf rozloučí na odchodu z práce dřív, než vy s ním, máte vyhráno.

Posílejte důležité e-maily v nekřesťanskou hodinu (např. těsně po půlnoci nebo brzo nad ránem) a o státních svátcích. Klidně si nařiďte budíka a pak to zase zalomte. Některé emailové schránky dokáží načasovat i odeslání mailu. Jakmile tuhle funkci ovládnete, bude jedno, že jste ráno přišli o něco později, vždyť jste přeci pracovali do tři do rána, že?

Pravidlo 7.: Okázalé vzdychání

Vzdychání představuje psychologický symbol toho, že toho máte strašně moc na práci. Co na tom, když vzdycháte nad přesným opakem a pod stolem mastíte Angry Birds? Pro ostatní to vychází na stejno.

Pravidlo 8.: Vytvořte si slovní zásobu

Ve chvílích hluboké prokrastinace si občas najděte čas na čtení časopisu o moderních trendech a technologiích.  Volně je pak vkládejte do konverzace se šéfem. Nezáleží na tom, co skutečně říkáte, ale jak zajímavě to dokáže znít.

Kup si Kamikaze SHIFT tady zjistíš, kde si koupit Kamikaze